۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

هنر و حماسه

دور دست ها را که بنگری، قافله ی کربلا را می بینی که دوباره بیاید و عاشورایی دیگر در دل سوخته‌گان به پا کند!
عاشورا حادثه‌اي نیست كه در موقعيت تاريخي خود بماند.
عاشورا رخ داد تا ندایش را تا اعماق تاریخ برساند و صدای هل من ناصر امام عشق را در گوش جان ها برای همیشه زنده نگاه دارد، و از آن بابت که هیچ کلامی تا با هنر آمیخته نگردد، ماندگار نخواهد بود، هنر يكي از اركان عاشورا مي‌شود.
- هم‌چنان که زيبايي يكي از اولين صفات ايمان در دل‌هاي مؤمنين است که خداوند متعال فرمود: وَلكِنّ اللهَ حَبَّبَ إلَيكُمُ الايِمانَ وَ زَيَّنَه فِي قُلُوبِِكُم. -

"خدا به زيبايي دين توجه كرده است، هرچند اين زيبايي بسياري از اوقات مخفي است اما از زيبايي‌هاي آشکار قيمتي‌تر است، هر چه كه با هنر ارتباط دارد، از زيبايي گرفته تا خلاقيت، از روش‌هاي غیرمنظم علمي كه در هنر به كار مي‌آيد و از حادثه‌هايي كه در خلق يك اثر هنري شكل مي‌گيرند، همه در دل حماسه و واقعه كربلا نهادينه شده اند. "

دقیق تر که نگاه کنی، اصلا هنر اگر چیزی دارد امروز از حماسه ی عاشورای حسین (ع) است!
حماسه خصلت‌هايي در خود دارد كه جز با هنر، به ظهور نمی رسد .

اگر كربلا، حماسه‌اي بزرگ در تاريخ حيات بشريت بوده و بالاتر از افسانه‌ها و اساطیر تمدن‌هاي بشري است، که هست! يقيناً هنر، يكي از بانيان تمامي مجالس پاس‌داشت اين حماسه بزرگ است.
سخت می‌توان پذیرفت که به طریقی بشود كربلا را از زيبايي جدا كرد، حال آن که، زينب كبري علیهاالسلام، دربیان آن چه بر او رفته و آن چه دیده می گوید: ما رأيت الاّ جميلا! چيزي جز زيبايي نديدم.

رسالت هنر، تجلي همين لطف و زيبايي است و بس.

ناصحم گفت به جز غم چه هنر دارد عشق برو ای خواجه ی عاقل، هنری بهتر از این؟

پس تعجبت گل نکند و انگشت حیرت به دهان نگیری و با خود فکر نکنی که "مگه هنریا هم دین و ایمون حالی‌شون می شه؟" اگر در این وانفسای تجلی نفسانیات به نام هنر، خبرت کنند که آمده اند عده ای از بروبچه های بی‌دل هنر و در دل دانشگاه هنر تهران خیمه ی عزای اباعبدالله الحسین (ع) برپاکرده اند! آن هم نه یک سال ! پنج سال....

ششمین سوگواره‌ی هنر و حماسه، میزبان دل‌های عاشق شماست.
دهه‌ی اول محرم‌الحرام یک‌هزار وچهارصد و سی و دو
دانشگاه هنر تهران ؛ خیابان ولی عصر (عج)، بعد از چهارراه ولی عصر، روبه‌روی بزرگ‌مهر، پردیس کاربردی دانشگاه هنر
شروع مراسم سوگ، ساعت هشت شب

به خادمی برو‌بچه‌های بی‌دل هنر......

الا و صلی الله علی باکین علی الحسین ....
یا حسین.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر